Sosyal Medya Yöneticisi Nasıl Olunur?

 Günümüzün  gözde meslekleri arasında yer alan sosyal medya yöneticiliği sosyal medya ağlarının bireylerden sonra markalar tarafından da kullanılmasıyla birlikte ortaya çıkmıştır. Özellikle markaların sosyal medya ağlarında etkin olmak istediği için ilk yıllarda sosyal medya ağlarını iyi kullanan kişileri sosyal medya yöneticisi olarak çalıştırırlar. Hatta yöneticiler, sosyal medya yöneticisini  “Şu Facebook’u iyi kullanan çocuk/kız” diye tarif eder. Sosyal medya yöneticisi kavramının meslek olarak kabul görmesi 2000’li yıllara dayanır.  Henüz on beş yıllık bir mazisi olan bu mesleği yapanlara o yıllarda uygun bir isim konulamamıştır.  Sosyal medya ağları dijital pazarlama alanında da oldukça etkili olmaya başladığında, geleceği gören firmalar pazarlama ve reklam departmanlarına “Sosyal Medya Yöneticisi” kadrosu da eklerler. Çağın en çok ilgi gören meslekleri arasında yer alan hareketli ve eğlenceli bir meslek olan sosyal medya yöneticisi olmak istiyorsanız detaylar yazımızda..

Sosyal Medya Yöneticisi Kime Denir? 

Öncelikle, şunu belirtmeliyiz ki sosyal medya yöneticisi demek sadece  Facebook’ta, Twitter’da, LinkedIn’de ya da bir başka sosyal medya ağında gelen sorulara veya eleştirilere cevap vermek demek değildir. Dolayısıyla sıradan bir sosyal medya kullanıcısı sosyal medya uzmanı olamaz. Sosyal medya yöneticisi reklam verme koşullarını, gönderi etkileşimlerini, paylaşım istatistiklerini ve milyonlarca insana nasıl ulaşılabileceği konusunda doğru yol haritasını belirleyen kişidir. Ayrıca, marka veya isim bilinirliğini artırmak, pazarlama faaliyetlerini geliştirmek ve satışları arttırmak için yol haritasını çizmek, uygulamak ve izlemek te sosyal medya uzmanının sorumlu olduğu alanlar arasında bulunuyor. Sosyal medya yöneticisi sadece bunları yapmıyor elbette ki… Sosyal medya yöneticisinin tanımı içinde verilen görevlerin açılımını yaptığımızda sadece bunları yapmadığını kolaylıkla fark edebilirsiniz. Bu mesleği icra edenlerin görev tanımları içinde daha pek çok madde sıralanıyor. Sosyal medya uzmanlığının görev tanımı içinde böylesine maddeler yer alırken iyi bir sosyal medya yöneticisi olmanın yolu sosyal medyayla iç içe olmaktan geçiyor. 

Sosyal Medya Yöneticisi Görev Tanımı İçinde Neler Var?

Sosyal medya yöneticisi olmak istiyorsanız bu mesleğin görev tanımı içinde neler yer alıyor bilmeniz gerekir. Sosyal medya uzmanının iş yaşamı sıklıkla hareketli, eğlenceli ve yoğun olur.  Profesyonel bir sosyal medya uzmanı olmak istiyorsanız sosyal medya platformlarında anlamlı ve özgün video, resim veya metin vb. bir içerik yaratabilmelisiniz. Sosyal ağlarda müşteriden gelen şikayetleri ya da eleştirileri de hassas ve hızlıca çözmeniz gerekiyor.  Çalıştığınız firma için kitle kimliği analiziyle sosyal medya için yol haritası oluşturup uygulamanız önemli maddeler arasındadır. Firmanızla ilgili bir kriz oluştuğunda kriz yönetimini yürütebilmeniz ve olumsuz haberler çıktığında düzeltme yayınlamanız çalıştığınız firmanın beklentileri arasında bulunuyor.  Şirketinizin politikasına dayalı olarak sosyal medya ağlarında şirket sayfaları ve profilleri oluşturmak, sosyal medya pazarlama planı, editoryal takvim düzenlemek ve uygulamak görevleriniz arasında yer alıyor. Bütün bunları yaptıktan sonra sosyal medya trafiği ve demografisi ( sayfanızı ziyaret edenlerin kimlik olarak yapısı) hakkında bilgi sahibi olmak için analiz raporlarını incelemeniz size ileride çok yardımcı olacak.  

Yapacaklarınız Daha Bitmedi!

Bir sosyal medya uzmanının yapacakları bunlarla sınırlı değil tabii ki … Yönettiğiniz sosyal medya ağlarından iyi bir sonuç almak istiyorsanız, sorumlu olduğunuz sosyal medya hesaplarının analiz raporlarını pozitif yönde etkilemek için bu bilgileri kullanabilirsiniz. Sorumlu olduğunuz sosyal medya ağlarında temsil ettiğiniz markanın ismini yönetmek, promosyonlar düzenlemek ve müşterilerin markaya ait sosyal medya hesaplarına erişimini artırmak için diğer bölümlerle işbirliği yapmanız gerekir. Profesyonel bir sosyal medya yöneticisi olduğunuz göstermeniz için sosyal medya trendlerine hakim olmanız çok önemlidir. Sosyal medya trendleri ile ilgili reklamlar oluşturduğunuzda profesyonel bir sosyal medya uzmanı olduğunuzu müşterilerinize kolayca kanıtlayabilirsiniz. Çalıştığınız firmaya ait web sitelerini dizinlere eklemeniz, paravan bloglar açarak tanıtım yapmanız yapacaklarınızın arasında yer alıyor. Bu arada rakiplerinizi de takip ederek rakip firma analizi yaparak sonuca göre bir strateji belirlemeniz rakiplerinizin önüne geçmenizi sağlar. Firmanızın web sitelerini, bloglarını ve sosyal medya içeriklerini SEO’ya uygun hale getirmeniz gerekir. Böylece, müşterileriniz size daha kolay ulaşır. 

İyi Bir Sosyal Medya Yöneticisi Nasıl Olmalı? 

Sosyal medya yöneticisinden beklenen temsil ettiği markanın bilinirliğini arttırmasıdır. Dolayısıyla, sosyal medya yöneticisinin yaratıcı yönünün güçlü olması beklenir. İşverenler, sosyal medya yöneticilerinden kusursuz sözlü ve yazılı iletişim becerisine sahip olmalarını ister. Bunun için son teslim tarihine uygun çalışmayı disiplin haline getirmelisiniz. Sosyal medya uzmanı siz olsanız dahi pazarlama ve reklam bir ekip işi olduğundan ekip çalışmasına yatkın olmalısınız. Çoklu görevleri önceliklendirebilmelisiniz. Ayrıca, grafik tasarım ve yazılım bilgisine sahip olmanız sizin için önemli bir avantaj olacaktır.

Örneğin,bir paylaşım yapacaksanız, yapacağınız paylaşıma uygun olan profesyonel grafik tasarım biliyorsanız hazırlayacağınız duyuru çalışmaları, takipçilerinizle etkileşimi önemli derecede arttırır. Aynı zamanda internetin tüm sırlarını öğrenmelisiniz. Paylaşımların en çok hangi saatlerde etkileşim aldığını ve hangi dilin müşterilere ulaşmada etkili olduğunu bildiğinizde başarılı olabilirsiniz. Küresel markaların sosyal medya hesaplarındaki paylaşımları, görselleri ve kullandıkları dili inceleyerek temsil ettiğiniz marka için uygulamalısınız.  Sözünü ettiğimiz önerilerimizi uyguladığınızda, ayrıca, sosyal, internet teknolojilerini kullanan, yenilikleri ve halkla ilişkiler konusundaki son uygulamaları takip ettiğinizde iyi bir sosyal medya yöneticisi olma yolunda adım atabilirsiniz.  

Sosyal Medya Yöneticisi Nasıl Olunur? 

2019 Eylül ayına kadar ülkemizde sosyal medya yöneticiliğinin akademik anlamda bir okulu yoktu. 2019 Eylül ayından itibaren   Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Ön lisans programları kapsamında Sosyal Medya Yöneticiliği bölümü bulunuyor. Bazı üniversitelerin iletişim fakültelerinde yer alan “ Yeni Medya” bölümlerinde de sosyal medya dersleri sosyal medya yöneticiliği konusunda yol gösterici olabilir.  Ayrıca, çeşitli üniversitelerin sürekli eğitim merkezleri ve kurslar da sosyal medya yöneticiliği eğitimi karşılığında sertifika veriyor.  Bütün düzenlenen eğitim programları gösteriyor ki; her alanda olduğu gibi sosyal medya yöneticisi olmak için de eğitim şart! Herhangi bir eğitim almadan sadece sosyal medyayı iyi kullandığınız ve takipçiniz fazla olduğundan dolayı sosyal medya uzmanı olmanız imkansız. 

Sosyal medya eğitimini aldıktan sonra kendinizi geliştirmeniz çok önemli çünkü sosyal medya her an değişen ve gelişen bir mecradır.  Çeşitli akademik kurumların verdiği “Sosyal medya nedir?” eğitimini aldıktan sonra sosyal medyanın nasıl olduğunu ve neler yapmakla yükümlü olduğunuzu bilmeniz gerekir. Çünkü sektör “nedir” sorusunun cevabını değil, sosyal medyayı “nasıl” yürüteceğinizle ilgilenir. Sektörün ihtiyacı pratik bilgi olduğundan işin “nasıl” olduğu önemlidir. Kısacası, eğer bu alanda uzmanlaşmak istiyorsanız bu işin eğitimini almalı ve bu eğitimin ışığında çalıştığınız firmanın “nasıl” sorusunu cevaplayacak şekilde pratik olmalısınız. Aynı zamanda sosyal medya yöneticiliğini yürütürken bu meslek dalıyla ilgili akademik makaleleri de blog yazılarını da okuyarak kendinizi geliştirmelisiniz. 

Bahsettiğimiz hususları uygulayan sosyal medya uzmanları ayrıca sosyal, iletişime açık, yenilikleri takip eden, internet teknolojilerini kullanan, pazarlama ve halkla ilişkiler konuları hakkında fikir sahibi, dile hakim, sektördeki gelişmeleri takip eden bireylerden oluşmalıdır.

 

Bir önceki yazımıza https://smartpro.com.tr/ozgecmis-hatalari/ linkinden ulaşabilirsiniz.

 

Instagram'da kullanılan popüler hashtagler