growth hacking

Daha önceden hiç Growth Hacking denediniz mi ya da duydunuz mu? Böyle deyince akla bir yemek, içecek veyahut başka bir şey çağrıştırmış olabilir. Belki de çoktan denediniz ve işinizde çok kısa bir zaman diliminde inanılmaz yol kat ettiniz. Gerçekleştirdiğiniz projelerde büyük çapta analizlere ulaştınız. O halde gerçekleştirdiğiniz yolda başarılarınızın devamını dileriz. Bundan sonra çokça duyacağımız, bir hayli aşina olacağımız yeni bir deneyim, eski bir sunum ile sizleri baş başa bırakıyorum:

Kelime anlamıyla büyüme anlamına gelen ‘Growth’ ve kısa, akılcı ve çarpıcı ‘hacking’ kelimelerinin bir araya gelmesiyle ‘büyüme için inovatif yollar’ terimini meydana getirmektedir.  İlk olarak ABD’de ortaya çıkan 2010 yılında Sean Ellis’in ortaya attığı bir terim olup, hafızalarda son dönemlerde yer etmeye başlamıştır. Growth hacking : Dünya’da olan gelişmeleri destekleyip hayatında entegre eden, hızlı büyümeyi hedefleyen, inovatif ve interaktif olmayı önemseyen analitik düşünmeyi gerektiren ve farklı birçok disipline dayanan dijital metodlardan biridir. SEO destekli, sosyal medya ölçümlemeleri, viral içerik üretimi, kullanıcı deneyim optimizasyonları kullanarak büyümeyi hedefleyen ve içerik çözümleri üreten yani bu ‘ Growth Hacking ’ işini yürüyen kişiye ise ‘Growth Hacker’ denmektedir. En önemli özelliği, çok düşük bütçelerle Google Analiz, dijital pazarlama yöntemleri, SEO çalışmaları, A/B testi gibi metriklerin kullanarak trendlere ve değişime optimize olabilmesidir. Böylelikle Growth Hacking online pazarlamadan ayrılmaktadır.

Growth Hacking Yöntemleri Nelerdir?

Temelde 5 yöntemi barındıran ve yeni bir yol, yeni bir proje yönetimi ve daha fazlasını sunan Growth Hacking yöntemleri şunlardır:

En akılda kalıcı yöntemi ile ARARR

  • Acquisition (Edinme): Temelde işi büyütmenin ilk adımı her zaman müşteri bulmak ve müşteri potansiyelini geliştirmektir. Bu yolu bulurken de tabi ki en düşük bütçeli, maliyeti en az olan kanallar bulunmalı ve edinme başı maliyet ile doğru sayı dengesini kurmak gerekmektedir. Örnek vermek gerekirse, arama motorunda en üst sırada çıkmayı sağlayacak SEO çalışmaları gösterilebilir.
  • Retention (Bağlılık): Bir web sitesini ziyaret eden bireyin tekrar web sitesine uğramasını hedefleyen yöntemdir. Bülten abonelikleri buna örnek olarak gösterilebilir.
  • Activation (Etkileşim): Bir web sitesini ziyaret eden kişinin, o web sitesi ile bir bağ kurmasını sağlayarak etkileşim düzeyini arttırmayı hedeflemektedir. E- bültene kayıt olan bireye bir e-kitap veya benzer bir hediye verilmesi örnek olarak gösterilebilir.
  • Referral (Tavsiye Edilme): Bir ürün aldığımızda memnuniyetimizi arkadaşımıza gösterdiğimizde aslında arkadaşımızı o ürünü almaya teşvik etmiş olmaktayız. Dijital dünyada da geçerli olan tavsiye ile web sitelerini ziyaret etmek ve abone olma yaygın kullanılan bir yöntemdir.
  • Revenue (Gelir): Fiziki dünyada olduğu gibi tabi ki dijitalde aktif olarak yaptığımız ürettiğimiz her şeyin bir karşılığının olmasını beklemekteyiz. Bu da yapılan bütün üretim ve çabalardan sonra bir gelir elde etme ile sağlanır. Ücretli erişim gerektiren web siteleri buna örnek olarak gösterilebilir.

Growth Hacking Çalışma Sistemi

Veri Analizi

Hedefi büyümek olan bütün küçük veya büyük yapıdaki şirketlerin ilk olarak yapması gereken veri analizinde bulunarak, hedef kitleyi, kalite skorunu belirleyerek içerik üretiminde yardımcı olmaktır. İlk etapta teknik kurumların analizlerinin yapılması gerekmektedir. Daha sonra ise kurumlardan gelen verilerin okunması ve yorumlanması yapılmalıdır. Verilerin yorumlanması esnasında istatistiksel veriler incelenmeli, kullanıcı araştırması yapılmalıdır. Yazılı ve sözlü verilerin (anket gibi) incelenmesi de veri analizinde önemlidir. Growth Hackerlar, Growth Hacking sayesinde dünyada en popüler olan Google Analytics, Hotjar, Mixpanel, Kissmetrics gibi araçlara hakim olması gerekmektedir.

Teknik Bilgi

Büyüme sürecinde hızlı bir şekilde fikirler test edilmeli ve başarısız fikirler detaylı olarak incelenmelidir. Başarılı fikirler ise öğrenilerek, hayata geçirilmeye hazır olmalıdır. Bu süre boyunca Growth Hacking ’te teknik bilgiye sahip kişilerce yürütülerek başarıya ulaşması beklenmektedir.

Kreatif Düşünme Yeteneği

Growth Hacking ’te problemlere yaratıcı ve beklenenin dışında çözümler üretilmektedir. Pratikte aktif düşünme yetisine sahip, yaratıcı, hayal kurmayı bilen kişilerce yürütülmektedir. Bulundukları sektörün neye ihtiyacı olduğunu bilerek, ele alınan problemi kolay ve uygulamaya getirilecek çözümler getirilmesi beklenmektedir.

Başarı Örneği: Twitter

Twitter Growth Hacker’ı Josh Elman’ın aktarımına göre; Twitter ilk yaygınlaşmaya başladığı dönemlerde bireyler, arkadaş platformlarından veya medya aracılığı ile yoğun olarak üye olmaktadır. Ancak hesaplarını unutan veya platformu ziyaret etmeyen kişilerin sayısı günden güne artış göstermektedir. Çözüm olarak yeni reklam stratejileri oluşturmak yerine geriye dönük verileri analiz ederek oluşturmuşlardır. Böylelikle ilk olarak, üye olan kullanıcıların alışkanlıklarını analiz ederek ilgilerini çekecek kişileri takip etmelerini sağlayarak platformda daha fazla aktif olmalarını sağlamaktadır. Daha sonrasında, üye olan tüm kullanıcıların ilgisini çekecek kişilerin takip etmesini sağlayacak şekilde güncellemeyi tamamlamaktadır.

Bir önceki yazımıza https://smartpro.com.tr/canva-nedir/ linki üzerinden ulaşabilirsiniz.

Growth Hacking