Google Reklamları Nedir ve Nasıl Çalışır?

Google 1998’den beri hayatımızda. Google denildiğinde aklımıza ilk olarak arama motoru gelse de, o birçok konuda yatırım yapan geniş çaplı bir şirket. Günden güne kendini geliştirmeye, yatırım alanlarını büyütmeye ve bünyesinde daha fazla insanı çalıştırmaya devam ediyor. Google, Gmail ile elektronik posta, Picasa ile fotoğraf düzenleme ve Youtube ile müzik hizmeti vermektedir. Bu liste uzayıp giderken arasında en çok dikkat çeken bir diğer alan ise reklam hizmetidir. Önceki adıyla Google Adwords, yeni adıyla Google Ads yapılan araştırmalara göre Google şirketinin gelirinin en büyük kısmını oluşturmaktadır. Bu hizmeti daha önceden duyduğunuza eminiz ki bu yüzden bu sayfadasınız. Ancak belki de hala Google Ads’in ne olduğunu ve nasıl çalıştığını tam olarak bilmiyorsunuz veya kafanız karışık. Eğer durum böyleyse ve Google reklamları nedir öğrenmek istiyorsanız doğru sayfadasınız.

Google’a ait bu online reklam hizmeti, web sitenizin arama motoru sonuçları sayfasında gözükmesini sağlar. Tabii ki bunun için belirli bir ücret ödemeniz gerekmektedir. Ödeyeceğiniz ücret birçok faktöre bağlı olarak değişkenlik gösterebilir. Google reklamlarının temelinde anahtar kelime kavramı yatar. Reklam verirken kullandığınız anahtar kelimeler web sitenizin hangi sonuç sayfalarında gözükeceğini belirler. Sadece anahtar kelime kullanmak ve reklamınız için para ödemeniz ise yeterli değildir. Kalite puanı adı verilen ölçü sistemi sizi belirli kriterlere göre puanlandırır. Reklam vermenizi etkileyen birçok faktöre geçmeden önce Google Ads’in kullandığı iki farklı temel ağa bir göz atalım.

Google Reklamlarında Kullanılan Ağlar

Google reklamları farklı taleplerinizi karşılamak adına iki farklı Google ağına ayrılmıştır.

  • Arama Ağı
  • Görüntülü Reklam Ağı

İki arama ağı da oldukça popülerdir ve hedeflenen kitleye ve amaca göre ikisi de kullanılabilmektedir. Arama ağı reklamları, web sitenizin arama sonuçları sayfasında gösterilmesini sağlar. Seçtiğiniz anahtar kelimeler burada esas rolü oynar. İki ağın isminden de anlaşılacağı üzere, arama ağında görüntü kullanılmaz. Kullanıcı almak istediği ürünün veya hizmetin anahtar kelimelerini arama motoruna yazar ve o an karşısına o anahtar kelimeleri içeren web siteleri çıkar.

Örneğin çilingire ihtiyacınız var. Muhtemelen arama motoruna bulunduğunuz semt adını ve çilingir kelimelerini yazarsınız. Mesela “Kadıköy Çilingir”. En üstteki web sitelerini inceler ve size uygun olana karar verirsiniz. Yapılan araştırmalar kullanıcıların genelde ilk arama sayfasında aradığını bulduğunu gösteriyor. Siz de bir şey ararken çoğunlukla ilk sayfayı kullandığınıza dikkat ettiniz mi? İşte Google reklamlarının önemi burada bir kez daha anlaşılıyor. İlk sayfada ve özellikle ilk sıralarda yer almak sitenizin daha çok ziyaret edilmesini ve sonucunda daha çok para kazanmanızı sağlıyor. Kazanılan paranın bir kısmını Google reklamlarına yatırmak ve sonra daha çok tıklama almak da uzun vadede bir yatırım haline geliyor. Bu reklam hizmeti üzerinden hem siz hem Google kazanmış oluyor. Bu yüzdendir ki Google Ads çok fazla tercih ediliyor.

Görüntülü reklam ağında ise isminden de anlaşılacağı üzere görüntüler kullanılıyor. Alışveriş ürünleri için daha geçerli olan bu reklam ağı göze hitap ediyor ve kullanıcının kararında büyük bir rol oynuyor. Örneğin kamp çadırı almak istiyorsunuz. Arama motoruna bu kelimeleri yazdığınızda çilingir aramanızdan farklı olarak karşınıza farklı sitelere ait çadır görselleri ve Youtube videoları çıkacaktır. Ürünü görmeniz kararınızda elbette daha çok etkili olacaktır.

Benzer bir şekilde, görüntülü reklam ağı, internette sörf yapmayı seven kullanıcılara daha çok hitap eder. Önceden yaptığınız aramalar sonrasında karşınıza çıkacak reklam grubunu belirler. Bu konuyla ilgili daha detaylı bilgi almak isterseniz “Görüntülü Reklam Ağı Hedefleme Ayarları” başlığı altında arama yapabilirsiniz.

Google Reklamları Nedir? Nasıl Çalışır?

Günümüzde bir milyondan fazla kullanıcısı bulunan Google Ads, 2000 yılından itibaren faaliyet göstermektedir. Geliştirdiği algoritmalarla ve yeniliklerle günden güne daha kompleks bir hizmet haline gelmiştir. Google reklamları, kullanıcıların ödeme yaparak seçtikleri anahtar kelime ve başlıklarla sonuç sayfasında yer almasını sağlar. Yayınlanacak reklamın günü ve saati belirlenebileceği gibi hedef kitlenin demografik özellikleri de seçilebilir. Şu anda arama sayfasının en üstünde 4 ve en altında 3 olmak üzere bir sonuç sayfasında maksimum 7 adet reklam gösterilebilmektedir.

Vermek istediğiniz reklamın ücreti yayınlandığında değil, reklamı gören kullanıcılar tarafından tıklandığında alınır. Anahtar kelimeler oldukça değerlidir ve bu konuda da rekabet yaşanabilir. Bir anahtar kelime için birden fazla reklam verilir. Bu reklamlar arasında ön plana çıkmak için daha çok ödeme yapmanız gerekir. Bir nevi açık arttırma yapılan bu sektörde ise etkili başka faktörler de vardır. Google Ads, başta kullandığınız anahtar kelimeye, sonrasında ise yapacağınız ödeme tutarı ile kalite puanınıza bakarak sizi sıralar.

Google’ın bir sözüne göre; sizden daha yüksek teklif verenler olsa bile, son derece alakalı anahtar kelime ve reklamları kullanarak, daha düşük bir fiyatla daha üst sıralarda gözükebilirsiniz. En üst sıralarda yer almak istiyorsanız sadece doğru anahtar kelimeyi kullanmak veya yüksek teklifi vermek yetmeyecektir. Gerekli tüm bileşenleri en doğru şekilde yapmanız gerekir.

Kalite Puanı Nedir?

Kalite puanı, kullandığınız anahtar kelimenin ve reklamın ortalaması alınarak hesaplanır. Kullandığınız kelime ve başlıklar gerçekten sitenizde var mı ve sitenizi ziyaret eden bir kullanıcı bu siteden ne kadar yararlanabiliyor? Kalite puanı 1 ve 10 arasındadır. Ne kadar yüksek olursa reklamınızın görüntülenme sayısı da o kadar fazla olur.

Kalite puanını şu faktörler etkiler:

  • Beklenen tıklama oranı: Yer aldığınız alandaki ortalama tıklama sayısına bakılır. Eğer tıklanma oranınız ortalamadan yüksekse kalite puanınız da artar.
  • Reklam alaka düzeyi: Reklamlarınız web sitenizle ne kadar alakalı? Web sitenizde “Şimdi mağazamızı ziyaret edebilirsiniz” cümlesini kullanıyorsanız ve gerçekte bir mağaza yoksa, alaka düzeyi düşük olacaktır. Bu da kalite puanınızı düşüren en önemli etkenlerden biridir. Neyi yazıyorsanız onu sunmalısınız.
  • Açılış sayfası: Açılış sayfanızda reklamda yazan bilgiler yer alıyor mu? Reklamda kullanılan anahtar kelime ve sunulan teklifler web sitesinde de bulunmalıdır. Eğer bulunmuyorsa kalite puanınız düşecektir.

Kalite puanınız reklamınızı optimize ederken göz önünde bulundurmanız gereken en önemli etkenlerden biridir. Puanınız ne kadar yüksek olursa ödeyeceğiniz ücret o kadar düşük olacaktır. Aynı şekilde güvenilirliğiniz hem Google hem kullanıcıların gözünde yüksek olduğu için daha çok tıklama alacak veya daha çok ürün satacaksınız.

Google Reklamları Nedir ve Nasıl Daha Etkin Kullanılır?

Google kullanıcılarını önemsemektedir. Arama sonuç sayfasında üstte çıkardığı siteler kullanıcıların en kısa sürede en doğru ve yararlı bilgiye ulaşması için optimize edilir. Google Ads kullanırken dikkat etmeniz gereken birçok detay bulunur. Bunların en başında ise sitenizi kullanıcılara gerçekten yarar sağlayacak şekilde düzenlemek gelir.

Bunun dışında Google Analytics vb. eklentileri kurup Google Ads ile birlikte kullanabilirsiniz. Yaptığınız işlemleri ve sonuçlarını görebileceğiniz bu programlar sayesinde adımlarınızı hesaplayabilir ve ileriye dönük yatırımlara hazırlık yapabilirsiniz. Google reklamları nedir ve nasıl çalışır sorularına cevap verdiğimiz bu yazı umarız ki yararlı olmuştur.

 

Bir önceki yazımıza https://smartpro.com.tr/mysql-nedir-nasil-kullanilir/ linkinden ulaşabilirsiniz.

 

Instagram'da kullanılan popüler hashtagler