E- ticaret nedir?

Bir zamanlar e-ticaret nedir? gibi soru ile karşılaşacağımızı ya da hiç evden çıkmadan tüm alışverişimi evden yapacağımızı hatta sanal dükkanınız olup, tüm işlerimizi online olarak yapacağımız söylenseydi eğer; muhtemelen bundan 20-25 sene evvel sadece güler geçerdik. Günümüz artık dijital çağın denizinde coşmakta ve akıntı bizleri nereye götürürse, bizler de canla başla eşlik etmekteyiz. Akıntıya kendini bırakmayanlar ise maalesef ki boğulmayı göze almış demeklerdir. Dijitalleşmeyi reddederek çağın çokça gerisinde kalmasına sadece seyirci olarak izlemeyi kabul etmektedirler. Kimi zaman ise bazen ne olduğunu bilmeden terimleri duyduklarında yemek adı bile sanılabilmektedir. Size bir ışık olalım o halde. Fiziki dünyanın yükünden sıyrılıp gezindiğimiz, ürünler satın aldığımız, kimi zaman karnımızı doyuran, kimi zaman para kazandığımız internetin en büyük nimetlerinden biri olan ‘e-ticareti’ tanıtalım. Biliyoruz, çoğumuz duymuştur ancak bizler ise duyurmaya değil, anlatmaya geldik. Buyrun, sizleri ‘e- ticaret nedir?’ ile tanıtalım.

E- Ticaret Nedir?

E- ticaret: Dünya’da 1980 yıllarında EDI (Elektronik Veri İletişimi) olan ticari kuruluş, ilk e- ticaret uygulaması olarak sayılabilmektedir. Elektronik ortamdan ürün siparişlerinin verilmesini sağlayan sistemin yapılandırılması ve standartlarını ANSI gibi organizasyonlar eşliğinde belirlemeye başlamıştır. Bu işlem halka açılmamış sadece şirketler arasında gerçekleşirken, 1980 yıllarının sonuna doğru artık halkın kullanımına sunulmaya başlamıştır. Türkiye’de ise ilk kez e- ticaret kurulumu, 1997 yılında Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu’nun yaptığı bir toplantı ile başlamaktadır.

Ürün ve hizmetlerin ürün ve hizmetlerin satış, reklam, dağıtım ve ödeme aşamalarını online sistemler üzerinden yapılması işlemine denmektedir. Geleneksel ticaretin aksine web ortamından ve mobil internetten yararlanılarak yapılmaktadır. Bir e- ticaret sitesine sahip olmanız için fiziki olarak dükkan veya ofis ihtiyacınız olmadan web üzerinden kurulum sağlayarak anlık satış ve anlık ödeme gibi tüm işlemlerin yapılmasını sağlamaktadır.

E- ticaret, ürün veya hizmetlerin müşteriye hızlı şekilde ulaştırmayı, siparişin müşteri memnuniyetini hedefleyerek hızlı ve kolay bir şekilde yapılmasını; satın alma sürecinde müşteri güvenliğini sağlayarak ödeme işlemlerini kolaylaştırmayı hedeflemektedir. E- ticaretin temel kullanıcıları; bankalar, kamu kurumları, eğlence sektörü, pazarlama, sigorta, perakende sektörü, yayınevleri, eğitim, gıda sektörü, tekstil, üniversiteler, butikler, hazır giyim sektörü, market zincirleri, KOBİ’ler, teknoloji marketleri, yetenek siteleri ve ikinci el eşya satışı yapan siteler yoğunlukla kullanmaktadır.

E- Ticaret Türleri Nelerdir?

E- ticaret, kendi içerisinde farklı kategorilere göre işlenmektedir. Başlıklar altında değerlendirecek olursak;

Kadim E-ticaret Türleri:

Business to Consumer (Şirket- tüketici -B2C- arası elektronik ticaret)

Business to Business (Şirketler arası -B2B- elektronik ticaret)

Consumer to Consumer (Müşteriler arası -C2C- elektronik ticaret)

Consumer to Business (Müşteri- Şirket arası -C2B- elektronik ticaret)

Diğer E-ticaret Türleri:

Goverment to Business (Devlet- şirket arası -G2B- elektronik ticaret)

Business to Goverment (Şirketten devlete -B2G- elektronik ticaret)

Goverment to Goverment (Devletten devlete -G2G- elektronik ticaret)

Goverment to Consumer (Devletten müşteriye -G2C- elektronik ticaret)

Consumer to Goverment (Müşteriden devlete -C2G- elektronik ticaret)

Business to Employee (Çalışan şirket arası -B2E- elektronik ticaret)

 Yeni Nesil E-ticaret Türleri:

Social to Business (İşletmeler arası -S2B- elektronik ticaret)

Social to Consumer (Müşteriler arası -S2C- elektronik ticaret)

E- Ticaret Nedir? E- Ticaret Yapmanın Faydaları:

E- ticaret ile ilgilenmenin hem alıcı hem de satıcı tarafından birçok faydaları, avantajları bulunmaktadır.

Müşteri Açısından Yararları:

  • Kullanıcıların yorulmadan, evlerinde tek tıkla alışveriş yapma olanağı sağlamaktadır.
  • Ürün maliyet araştırmasında ulaşım masrafı yapmalarını ve zamandan tasarruf etmelerini sağlamaktadır.
  • Birden fazla ürüne aynı anda ulaşarak hem ürünleri hem de fiyatlarını kıyaslama olanağı sunmaktadır.
  • İndirim ve kampanyalardan faydalanabilmeyi kolaylaştırır.
  • İhtiyaçlar doğrultusunda ürün bulma ve ürün tercih etme olanağını kolaylaştırmaktadır.
  • E- ticaret sitesi ve ürün ile ilgili yorumlara ulaşarak, siteye ve ürün güvenliliği, kalitesi güvence altına alınmaktadır.

Satıcı Açısından Yararları:

  • Ürünlerin satılabilecek 7/24 açık bir şube sahibi olmanızı sağlar.
  • Şirketin bilinirliliğini arttırarak, yeni müşteri bulma potansiyelini arttırmaktadır.
  • Ürünler ile ilgili daha fazla bilgi verme olanağı sağlamaktadır.
  • Alışveriş sürecini hızlandırarak zamandan tasarruf etmeyi ve maliyet hesaplamasını kolaylaştırır.
  • Fiziki mağazalara göre kurulum maliyeti, müşteri bulma potansiyeli ve yaygınlaşmayı kolaylaştırmaktadır.
  • Firma ve ürünün reklam türü değiştiği gibi maliyeti de düşürmektedir.
  • Depo olmadan talep doğrultusunda ürün getirmeyi sağlamaktadır.
  • Sadece tek bir bölgeye değil, bulunduğu ülkeye ve dünyaya açılımını kolaylaştırmaktadır.

Bir önceki yazımıza https://smartpro.com.tr/backlink-nedir/  linki üzerinden ulaşabilirsiniz.

E- ticaret nedir?