Clickbait

Her şeyin dijitale evrildiği günümüzde online işlemler oldukça tercih edilir. Hal böyle olunca internet siteleri her işimizin görülebildiği alanlar olarak dikkat çeker. İnternet siteleri, youtube kanalları, haber siteleri, blog sayfaları, e- ticaret siteleri gibi pek çok farklı alanlardaki mecralarda trafik çekmek adına kullanılan bazı yöntemler mevcuttur. Sitelerin organik trafikleri dışında ziyaretçi artımı için tercih edebileceği bu yöntemlerden biri de clickbait diyebiliriz. Türkçe anlamıyla ‘kelime tuzağı’ ya da ‘tık tuzağı’ denilen bu yöntemde amaç çeşitli yönlendirmelerle ziyaretçi çekilmesidir. Clickbait’i kullanan yöneticiler merak uyandırıcı başlıklar ve fotoğraflar kullanır. Böylece ziyaretçilerin habere tıklamasını sağlar. Tıklandığında farklı bir siteye yönlendirme olabilir ve başlık ile içeriğin aynı olmadığı görülür.

Clickbait Nasıl Yapılır, Yöntemleri Nelerdir?

Tık tuzağı kişilerin tıklamasını sağlayacak merak uyandırıcı başlıklardan oluşur. Bu manşetler her konu ile ilgili dikkat çekici olabilir… Haber sitelerinin de oldukça kullandığı bu yöntemde içerik açıldığında başlıkla tamamen alakasız olduğu anlaşılır. Tık tuzağının kullanıldığı alanlar arasında;

  • Haber siteleri
  • Youtube videoları
  • Magazin siteleri
  • Blog sayfaları yer alıyor…

Clickbait ne demek? diye düşündüğümüzde bir hile olarak görülse de dozunda kullanıldığında ziyaretçi akışını artıran bir araç olarak karşımıza çıkar… Clickbait’in olduğu içeriklerde bu ibare ile karşılaşılmaz… Bu yöntemin kullanım alanları ve kullanım sıklığı ziyaretçi çekebileceği gibi bazen de ziyaretçi sayısını azaltabilir… Sürekli bu tarz içeriklerle karşılaşılan kişiler bir süre sonra siteyi tercih etmeyebilir… Kullanılan mecra bir Youtube kanalı ise kötü yorumlar yazılıp, kanal şikayet edilebilir… Abone sayısı da kaybedilebilir…

Clickbait Örnekleri Nelerdir?

Bir içeriğin click-bait olup olmadığını anlamak için birkaç örnek üzerinden gitmek doğru olacaktır… Bir haber sitesine girildiğinde ‘Ünlü oyuncuyu görenler şok oldu’, ‘Son halini görenler inanamadı, ‘ünlü oyuncu öldü’ gibi tıklatmaya yönelik manşetler click-bait’tir. Manşetlerde ilgi çekici fotoğraflar da kullanılır. Manşete tıklandığında ise gerçek içeriği yansıtmadığını görülür. İçerik uzunluğu genellikle 100-200 kelime arasında değişen metinlerle karşılaşılır. İçeriğe bakıldığında manşetle alakasız genel bilgiler içerdiğini anlaşılır. Özellikle Clickbait youtube olarak da sıkça kullanılır. Youtuber’lar abone sayısını artırmak ve videoların daha çok kişi tarafından izlenmesini sağlamak için bu yönteme başvurur. Youtube videolarında da ilgi çekici video başlığı ve video kapakları kullanılır. İlgi çekici videolar Youtube’da öne çıkarılır… Youtuberlar videolarında bazen önceki videolarına yönlendirme yaparlar. Bazen de ilgi çekici bir başlıkla videoya izleme çekmeye çalışır… video izlendiğinde çoğunlukla kapak fotoğrafı ve yazısıyla bağlantılı bir konu ile karşılaşılmaz… Bu yöntem genellikle yeni oluşum içindeki kanalların abone ve izlenme artırmak için kullandığı bir yöntemdir.

Clickbait’in Zararları Nelerdir?

Clickbait’in ne olduğunu, nasıl yapıldığını söyledikten sonra avantajları ve dezavantajlarından da bahsetmek doğru olacaktır… Clickbait yöntemi ile ziyaretçi sayısı artırılmak istenirken tam tersi azaltma olasılığı da yüksektir. Öyle ki siteye gelen bir kişi bu yöntemi farkına varıp ikinci kez aynı siteyi tercih etmeyebilir. Sahte reklam, gerçek olmayan haber ve videolar kullanıcılarda ‘kandırılma’ hissi uyandırır. Bu durum siteye olan güveni azaltır. Site ziyaretçileri site ya da Youtube kanalı hakkında başkalarını bilgilendirmek adına kötü yorumlar yapabilir… Click-bait’in çok sık kullanımı kullanıcıların bu durumu kolay anlamasını ve hiçbir şekilde tıklamamasına sebep olabilir. Bu yüzden kullanım seviyesini iyi ayarlamak gerekir. Sitenin trafiği artırılması hedeflenirken itibar kaybı yaşanabilir ve site ve marka hakkında güvenilirlik azalabilir. Aşırı cilick-bait kullanımı olan var olan kitleyi de götürebilir. Eğer var olan trafiği korumak istiyorsanız bu yöntemi kullanmamanızı öneririz. Çünkü clickbait kullanan kişiler çoğunlukla anlık ve kalıcı olmayan ziyaretçilere sahiptir….

Clickbait’in Faydaları Nelerdir?

Click-bait yöntemi insanları kandırmaktan uzak, gerçek bilgiler ışığında da gerçekleştirilebilir elbette… Rakiplerin arasından sıyrılmak için yenilikçi, farklı, etkileyici içerikler üretmek oldukça önemlidir. Özgün bir içerik, doğru bilgiler, ilgi çekici bir başlık eşliğinde sunulduğunda okunmaması ya da izlenmemesi için hiçbir sebep yoktur. Kullanıcı deneyimleri dikkate alınarak yaptığınız özgün içeriklerde organik trafiğinizi artırarak hem kazanıp hem de markanızın itibarınızı artırabilirsiniz. Kaliteli, belirli tekniklere uygun yazılan yazılar ve oluşturulan videolar tıklanma oranını artıracaktır. Böylece kalıcı bir avantaj yakalamış olursunuz… Belirli bir clickbait yapma programı olarak belirli bir şey söylemek zordur. Gerçek ve doğru bir şekilde üretilen ilgi çekici içeriklerin avantajları arasında şunlar sayılabilir;

  • Marka itibarı artar.
  • Kanal ya da sitenizin bilinirliği artar
  • Kişiye, siteye ya da kanala karşı güven oluşur.
  • Var olan ziyaretçi kitlesi korunmuş olur.
  • Kullanılan reklamlara güven ve tıklanma artar
  • Sitede kalma süresi ve sayfa görüntülenme sayısı artar.

Bir önceki yazımıza https://smartpro.com.tr/tinkercad/ linki üzerinden ulaşabilirsiniz.

Clickbait