Arama Motoru Nedir?

Arama motoru nedir? En çok kullanılan arama motoru hangisi? Gibi bir çok soruya yanıt alacağınız bu yazıda arama motorlarını tamamen kavrayacaksınız. Arama motoru bir yazılım olup genelde internete erişim sağlamak ve kullanıcıların sorularına yanıt olarak bilgi bulmak için veri tabanı araştırır. Bu motor kullanıcın cevap bulmaya çalıştığı soruyla en çok eşleşen sonuçları listeler.  Günümüzde kendine has özellikleriyle pek çok arama motoru bulunmaktadır. Geliştirilen ilk arama motorunun FTP dosyalarını bulmak için kullanılan Archie adlı bir arama motorunun olduğu varsayılmaktadır. İlk metin arayan arama motoru ise Veronica olarak varsayılır. Sonraların çıkan Jughead kurulmuş ardından Aliweb isimli bir arama motoru kurulmuştur. 1994 yılında tam anlamıyla bir metin arayıcı motor olarak WebCrawler ortaya çıkmıştır. Bu yılın ardından pek çok arama motoru çıkarılmış ve Yahoo! bir süreliğine pastadaki en büyük payı kapmıştır.

Bir Arama Motoruna Nasıl Girilir?

Kullanıcılar için, bir arama motoruna tarayıcılar üzerinden erişilir.  Telefonlar, bilgisayarlar, tabletler ve diğer akıllı cihazlar tarafından bu tarayıcılara girilip oradan da bir arama motoruna ulaşabilirsiniz. Günümüzdeki çoğu yeni tarayıcı, tarayıcılar için bir textbook olan bir “Omnibox” kullanır. Omnibox kullanıcılar için bir URL yazıp herhangi bir soruyu aramasına olanak sağlar. Örneğin çoğumuzun günlük hayatta kullandığı ve en popüler tarayıcı olan Google Chrome omnibox ile çalışmaktadır. Ayrıca adres çubuklarından Google Chrome’un barındırdığı adres çubuğu otomatik olarak aramanıza yardımcı olup gideceğiniz adresi size gösterir. Chrome’un adres çubuğu matematik işlemlerini gerçekleştirip basit çaplı sorulara da yanıt vermektedir. Örneğin “how much cm is 1 inch” gibi bir soruyu sorduğunuzda 2.54 cm cevabını size otomatik olarak verir.

Arama Motoru Nedir?

Arama Motoru Algoritması

Geniş arama motorları milyon sayıda hatta bazen milyar sayıda sayfa içerir ve arama motorları sadece sayfayı aramaz aramanın önemine bağımlı olarak da sonucu görüntüler. Bu öneme arama motorlarının çeşitli algoritmaları tarafından karar verilir. Çoğu arama motorunun veri kaynağı olan çoğu sayfayı ziyaret eden ve içeriklerini dizinleyen bir örümcek ya da böcektir. Bir sayfayı aramak istediğinizde böcek denilen kavram sayfayı incelemek için emekler. Böcek ve emeklemek terimleri bir karıncadan örnek verilirse işlerini iyi yapmak için aradıkları şeyi bulmak için yavaşça emeklercesine hareket edip etrafı incelemelerinden ötürü yazılım dünyasında yer almıştır. İngilizcesi “Spider ve crawler” olan örümcek ve böcek kelimeleri aram motorlarının botlarını temsil eder. Sayfada bulunan veri işlenir ve dizinlenir.

Arama Motoru Nasıl Çalışır?

Sık sık belirli adımları izleyen bu yol şu şekilde işler: Gereksiz kelimeler çıkarılır, sayfada geriye kalan kelimeler ve kullanım sıklığı kaydedilir. Diğer sayfalardaki linkler kaydedilir, sayfadaki resim, ses, video ve diğer gömülü medyalar kaydedilir. Toplanan veri her sayfa için sıralanır. Yapılan bu sıralamalar ile de hangi sayfanın sonuçla daha alakalı olduğuna karar verilip ardından ilgi sırasına göre sunulur. Bir arama yapıldığında, işlenmiş bir veri dosya ya da dosyalara bölünür, başka bir bilgisayara taşınır ya da arandığında erişebilmek için başka bir hafızaya kaydedilir. Her arama motorunun kullandığı algoritma aynı olmadığı için de listelenen sonuçlar farklı arama motorlarında farklı sonuçlar olarak karşımıza çıkar.

Arama Motoru Optimizasyonu

Arama sonuçlarında daha üst sıralarda görünmek için yapılan işlere arama motoru optimizasyonu denir. Arama motorları web sitesi sahiplerinden daha iyi daha orijinal dah ilgi çekici içerikler beklerler fakat bir sitenin üst sıralarda görülmesi için bu özellikleri bünyesinde barındırması yeterli değildir. SEO kriterleri denilen bir kriter sistemi üzerinden aldıkları oylara göre sıralamalarını alırlar ki bu kriterler çeşitli algoritmalar ile oylanır. Yüksek oy almak için az önce bahsettiğimiz orijinal, kaliteli, enterese edici içerikler de önem arz eden bir durumdur ve yüksek oy alan siteler üst sıralarda görünerek sayfalarının daha çok görüntülenmesini sağlamış olurlar.

Arama Motoru Nedir?

En İyi Arama Motoru Hangisi?

Gel gelelim arama motorları ile en sık sorulan sorulardan birisi olan”En iyi arama motoru hangisi?” sorusuna. Bu soruyu net olarak tek bir arama motoru söyleyerek cevaplandırmanız çok da doğru olmaz. Her arama motorunun kendi içinde özelleştirdiği kimi özellikleriyle adını duyurmuş halde olup kişiler de kullanım alanlarına göre kendi işine en çok yarayan, aradığı özellikleri tam anlamıyla karşılayan kısacası herkesin kendi stiline göre tercih ettiği arama motorları vardır. Bu yüzden bu sorunun cevabı kişilere göre ve kullanım alanına göre değişebilir. Fakat genel manada ortalama olarak en yüksek seviyedeki arama motoru Google’dır diye gönül rahatlığıyla söyleyebiliriz. Google oluşturduğu algoritmaları ile genel manada bir sorunun cevabını kolaylıkla ve hızlı bir şekilde bulup basit ve sade bir kullanıma sahip olduğu için insanlar arasında açık ara farkla en çok tercih edilen arama motoru olmayı hakkıyla elde etmiş durumdadır.

En Çok Kullanılan Arama Motorları

1 GOOGLE ABD 2  1
2 YAHOO ABD 5  5
3 BAIDU ÇİN 5  4
4 BING ABD 1  13
5 ASK ABD 64  65
6 AOL SEARH ABD 161  162
7 DUCKDUCKGO ABD 234  839
8 STARTPAGE ALMANYA 410  3.774
9 IXQUICK ALMANYA 1.253  11.183
10 YANDEX RUSYA 1.260  645

Google’ın Yükselişi

1999 yılında bu arama motoru rekabetine Google da katılmış ve Yahoo!’nun pastadan aldığı payı azaltıp kendisi piyasada öne geçirmiştir. Şimdilik en çok bilinen arama motoru hepinizin tahmin ettiği üzere Gooogle’dır. Dilimize de “Googlellamak” adlı bir fiil geçmiştir. Bu da arama motorlarının hayatımıza ne kadar çok girdiğini ve bizim için ne kadar çok kolaylık sağladığını gösteren bir durumdur. Google’ın yanında diğer popüler arama motorları ise şunlardır: AOL, Bing, Yahoo!, Baidu ve Ask.com’dur.

Google Asistan Farkı

Bir arama motoru olarak sorduğunuz sorulara daha kolay cevap bulması için Google Asistan adlı bir sistem geliştirmekte ve birçok alanda günlük hayatımıza kolaylık sağlamaktadır. Örneğin Google Asistan’a “Babamı ara” dediğinizde akıllı telefonunuz rehberinizde kayıtlı olan “Babam” adlı kişiyi arayarak sadece seslenerek aramanıza yardımcı oluyor. Başka bir örnek olarak da “Anıtkabir’e nasıl giderim?” sorusunu sorduğunuzda size Anıtkabir’e gidebileceğiniz en iyi rotayı bulmak için komutunuzu algılayarak Google Maps’e bağlanarak size bir rota oluşturuyor ve telefonunuzda öncelikle haritaları açıp Google Maps’in arama motoruna girip Anıtkabir’i aramanıza sonra da rota çizmesini istemenize gerek kalmıyor. Bir arama motorunun bu seviyeye gelmesi teknoloji alanında çok olumlu bir şeydir. Arama motorları arasındaki rekabet ortamı daha da kızışacağı için firmalar daha iyi ve daha yeni özellikler piyasaya sürmek için daha da çaba gösterecektir. Bu da bize sunulan hizmetin, günlük hayatımızı kolaylaştırıp hızlandıran sistemlerin daha da çok yönlü ve gelişmiş olmasını sağlayacaktır.

Bir önceki yazımıza https://smartpro.com.tr/en-cok-kullanilan-instagram-etiketleri  linki üzerinden ulaşabilirsiniz.

Net framework